Leernetwerk

De Universiteit van Amsterdam en Academische Werkplaats Sociale Kwaliteit Onderwijs (AWP-SK) organiseren, in samenwerking met het Expertisepunt Burgerschap, een Leernetwerk over monitoring van burgerschap voor scholen in po en vo.

Inzicht in de kennis, houdingen en vaardigheden van leerlingen rond burgerschap helpt een school goed burgerschapsonderwijs te geven. Monitoring van burgerschapscompetenties is ook een wettelijke eis.

In de praktijk blijkt monitoring echter niet gemakkelijk. Kan dat wel, ‘meten’ van burgerschap? Wat levert het op, en zijn er nadelen?

Het Leernetwerk voorziet scholen van mogelijkheden om zelf de burgerschapscompetenties van leerlingen te monitoren. De leergang omvat masterclasses en veel ruimte voor uitwisseling. Aan de orde komt wat nodig is voor goede monitoring, de keuze (door elke school) van een aanpak die past bij de school, en de ontwikkeling van die aanpak (co-creatie door scholen met ondersteuning van onderzoekers en experts). Er vindt (door de school) een meting plaats, en de uitkomsten worden geïnterpreteerd en vertaald naar conclusies voor de school. De leergang richt zich op verschillende manieren van monitoring, zoals het gebruik van een portfolio, rubrics of vragenlijsten.

Scholen die meedoen beschikken na afloop over de kennis die nodig is om burgerschapscompetenties van leerlingen te monitoren en die informatie te gebruiken, hebben een keuze gemaakt voor de manier waarop ze dat willen doen, hebben die aanpak uitgewerkt en hebben een monitoring uitgevoerd, beschikken over een rapportage met de resultaten, en hebben die vertaald naar conclusies voor de verdere ontwikkeling van het burgerschapsonderwijs op de school. Ook kunnen deelnemende scholen (zonder kosten) gedurende twee jaar gebruik maken van een vragenlijst.

Het Leernetwerk wordt verzorgd door zeven experts verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en AWP-SK. De experts zijn gespecialiseerd in onderwijs in burgerschap, beschikken over uitgebreide kennis over burgerschapsonderwijs en uiteenlopende manieren om competenties van leerlingen te monitoren, en publiceren daarover in internationale wetenschappelijke tijdschriften. Ze ontwikkelden aanpakken die door veel scholen worden gebruikt, en werken daarbij al lange tijd met scholen samen.

Het Leernetwerk omvat vijf bijeenkomsten (in regio deelnemers), toegang tot studiemateriaal en gebruik van een vragenlijst voor meting van burgerschapscompetenties. De bijeenkomsten vinden plaats op een woensdagmiddag in november, januari, maart, mei en juni.

Aan deelname en materialen zijn voor scholen geen kosten verbonden.

Het Leernetwerk richt zich op het primair en voortgezet onderwijs, maar ook scholen voor speciaal en beroepsonderwijs zijn welkom.

Voor uitgebreide informatie en opgave zie hier voor primair onderwijs, en zie hier voor voortgezet onderwijs, en zie onderstaand een uitgebreide uitnodiging.

Uitnodiging: Leernetwerk monitoren burgerschapscompetenties 2024/25

Neem contact op