Resultaatgericht burgerschapsonderwijs op de basisschool

Looptijd: schooljaar 2018/19 t/m -
Gesloten voor deelname

Algemene informatie

Al langere tijd wordt geconstateerd dat burgerschapsonderwijs in Nederland niet altijd planmatig wordt ingericht, dat scholen geen leerdoelen voor burgerschapsonderwijs formuleren en geen inzicht hebben in de resultaten, en dat de instrumenten om burgerschapscompetenties van leerlingen in kaart te brengen ontbreken.

Een resultaatgerichte aanpak in burgerschapsonderwijs, bestaande uit een systematische evaluatie van de burgerschapscompetenties van leerlingen in groep 7 en 8 van de basisschool en de instrumenten die daarvoor nodig zijn, alsook de ontwikkeling van een feedbacksysteem gebaseerd op deze systematische evaluatie, stelt scholen in staat om burgerschapscompetenties van leerlingen in kaart te brengen. Dit helpt scholen om onderwijsdoelen voor burgerschapsonderwijs te bepalen, om het burgerschapsonderwijs af te stemmen op de behoefte van leerlingen, en om burgerschapsonderwijs op school verder te ontwikkelen. In dit onderzoek wordt tevens aandacht besteed aan verschillende uitwerkingen van het concept burgerschap, en aan variatie in meetinstrumenten voor burgerschapscompetenties en de invloed daarvan op de opbrengsten en bruikbaarheid voor scholen.

Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met de Academische Werkplaats Onderwijs en onder supervisie van prof. dr. A. B. Dijkstra. Het project wordt gefinancierd door NRO langlopend praktijkgericht onderwijsonderzoek.

Team

Lianne Hoek
Lianne Hoek
promovenda
email

Wilt u meer weten en lezen?

Verdere informatie, zoals relevante literatuur, belangrijke documenten, de resultaten van het onderzoek en links naar andere gerelateerde websites, is alleen beschikbaar voor deelnemende scholen en partners.

Aanvragen

Is uw school al deelnemer maar heeft u nog geen account, of wilt u met uw school graag deelnemer worden? Neem contact met ons op!

Neem contact op!

Inloggen